SANTUARI DE LA MARE DE DÉU DE CABRERA

Foto by MIKP50

Foto by J.A.Parera

Sobre les cingleres del Collsacabra s’aixeca el Santuari de la Mare de Déu de Cabrera. Un lloc idíl·lic, dels més encantadors de la comarca d'Osona, i on es respira una gran tranquil·litat, ja que només s’hi pot arribar caminant. La caminada, que passa pel pont de la Rotllada i el Coll del Bram, no és gaire llarga i, realment, val la pena. Un cop a dalt, molts són els que es queden bocabadats davant la vista que es troben al seu davant. I és que és un espectacular mirador de tota la plana de Vic i les Guilleries, terrenys que s’estenen als peus del santuari. El cim guarda una altra agradable sorpresa per als excursionistes: un hostal on poder descansar i fer un bon àpat.

Per pujar al santuari, sortirem de Cantonigrós, nucli que pertany al municipi osonenc de Santa Maria de Corcó. Agafarem la carretera C-153 i la seguirem en direcció Vic durant un quart d'hora fins arribar al Pont de la Rotllada. El travessarem i agafarem el camí de la dreta, que passa entre les terres de pastura que s'estenen al voltant de la masia de Ca n'Aiats. Aquí ja podem veure la muntanya per on pujarem i, a dalt de tot, la silueta del santuari.

En arribar a la primeta cruïlla, hem de seguir caminant recte. El camí de l'esquerra ens porta a Can Caselles mentre que el de la dreta baixa fins a les masies de La Rotllada. Més endavant trobarem, a mà dreta, el camí d'accés a Can Aiats. A partir d'aquest punt el nostre sender es fa més estret i tortuós i comença a enfilar-se amb una pujada suau.

Quan portem uns 20 minuts caminant trobarem el camí que es desvia a la dreta cap el Pla d'Aiats. Nosaltres, però, seguirem recte fins arribar al paratge conegut com L'Estret, una bretxa artificial oberta a la roca que ens porta, directament, al Coll del Bram, on acaba la pista forestal. A partir d'aquí ja no poden circular els vehicles.

Podem pujar pel Grau Nou, itinerari una mica més complicat i no apte per a persones amb vertigen però més emocionant i espectacular ja que ens porta al santuari per uns esglaons tallats a la roca de la cinglera que, a estones, ens fan passar per trams mig suspesos en l'aire.

Agafem el camí que agafem, arribarem, en mitja hora, fins a l'altiplà on es troba el Santuari de Cabrera, envoltat d'impressionants cingleres per totes bandes. Ha arribat l'hora de descansar abans de reprendre la tornada. Tot i que per als qui aquesta excursió se'ls hagi quedat curta, si volen, poden seguir caminant per un dels molts camins que surten del santuari cap a pobles veïns com Rupit o Sant Esteve d'en Bas.