Província de Lleida

Sant Esteve d'Abella de la Conca
(Abella de la Conca, Pallars Jussà)

Les primeres notícies que ens han arribat d'aquest temple daten de l'any 1110, quan apareix citat en el testament de Guillem Guitard de Caboet, que cedia a aquesta església el delme que rebia de la vila d'Abella.

Malgrat això, el temple es va construir dins el segle XI en estil llombard.

Té planta basilical de tres naus acabades en tres absis semicirculars, decorats amb un fris d'arcs cecs.

També trobem aquesta decoració en els murs laterals de la nau principal.

En cadascun dels tres absis s'obre una finestra de mig punt i doble esqueixada, centrada en el tambor abisdal.

Les naus estan cobertes amb voltes de canó reforçades amb arcs torals, que arrenquen de pilars semicirculars adossats als pilars rectangulars. En l'any 2008 es va restaurar completament tot l'interior del temple.

En el transcurs d'aquestes obres es va tornar a obrir la nau del costat nord, que havia estat molt modificada al llarg dels segles, doncs es va tapiar per convertir-la en capelles laterals i la sagristia, que ocupava l'absis nord i el primer tram de la nau.

Naus central i nord     Nau nord

Aquest fet va permetre descobrir pintures murals d'èpoques posteriors, que decoren els arcs formers.

La nau del costat sud, en canvi, es va haver de fer més estreta per col·locar-hi la base del campanar.

Aquest té planta rectangular i tres pisos d'alçada. En els dos superiors és on trobem les obertures per a les campanes: geminades en els murs est i oest i triforades en el sud i el nord. En el pis superior del costat sud, les finestres triforades es van substituir posteriorment per dues grans finestres de mig punt. La decoració segueix els cànons típics de l'arquitectura llombarda com lesenes, arcs cecs i frisos de dents de serra.

Costat sud del campanar   Campanar

La porta principal està situada en el mur oest.

Està formada per un arc de mig punt amb una arquivolta.

Corona la façana una gran finestra de mig punt.

En el mur sud hi trobem una altra porta de mig punt molt més senzilla.

Malauradament, en la nostra visita pel Pallars Jussà, realitzada l'estiu del 2013, no vam poder accedir a l'interior del temple i per tant no us podem mostrar imatges de com ha quedat el temple un cop finalitzada la restauració. En arribar al temple ens va sorprendre veure un cartell on s'indicava que es realitzaven visites guiades per 2 euros. Vam trucar al telèfon fent-nos passar per turistes que aquell dia havíem anat fins al poble i la sorpresa va ser quan des de l'ajuntament ens van dir que les visites s'havien de concertar amb antel·lació... Aleshores, per què posen un cartell a la mateixa porta de l'església? Abella de la Conca és un nucli de població molt petit i no està de pas, per tant qui s'acosta a ell un dia no ho tornarà a fer un altre... No ho entenc. De totes maneres, vam preguntar si en el que quedava de setmana podríem visitar-la i la resposta encara va ser més estranya: "has de trucar més tard", però quan més tard? No ens ho van saber dir... Era evident que no tenien cap intenció de pujar a obrir l'església a uns turistes que venien a "molestar" a l'estiu... Al vespre ho vam intentar des de la pàgina web de l'ajuntament i en aquest cas identificant-nos com a membres d'ArtMedieval.net. No vam rebre resposta.

En definitiva, una fantàstica promoció del poble i dels seus encants... Si tracten així a tots els que s'acosten fins a Abella de la Conca, ben aviat ningú no hi voldrà anar... Ja s'ho faran. Mai he entès aquestes actituds. Haurien d'estar orgullosos que algú de fora vagi a interessar-se per l'església del poble, una de les més interessants de la comarca. L'haurien d'ensenyar amb la il·lusió d'aquell que sap que el que té a casa seva desperta interès entre la gent de l'altra punta del país... Nosaltres no vam perdre ni un minut més, hi ha molts altres llocs on es mostren agraïts amb els visitants que van a descobrir el seu poble.

Per sort, els companys de la Delegació de Lleida de TV3 van poder accedir en el moment de la restauració de l'interior del temple i gràcies a ells us podem oferir una petita mostra de les restes de pintures murals que s'han trobat en els darrers anys. La llàstima és que les imatges són dels primers treballs per recuperar aquestes pintures i no podem veure-les en tot el seu esplendor.

L'interior del temple ha estat durant molts anys cobert per un arrebossat que ocultava unes pintures murals datades entre els segles XII i XIII. Durant l'any 2008 es van restaurar les pintures de l'absis, que van permetre localitzar un Sant Sopar, una escena poc habitual en la pintura romànica catalana.

Situada en la part inferior de l'absis trobem les figures de Jesús i els dotze apòstols, aplegats darrera una taula.

En la volta de l'absis s'hi entreveu una figura masculina i amb barba, que podria correspondre amb un Pantocràtor, envoltat per Tetramorf, els símbols del qual estan identificats amb una inscripció.

A la paret de la dreta de l'absis veiem una escena que representa el pesatge de les ànimes. Veiem a un àngel i un dimoni junt amb la balança. Les ànimes que han de ser jutjades es van representar mitjançant figures nues de menors dimensions.

Per altra banda, també es van descobrir restes de policromia de color siena en el segon arc former, amb la curiositat que es troben aplicades directament sobre la pedra, fet que fa pensar que es van fer en un moment molt primerenc. També veiem línies del mateix color entre els carreus de les columnes.