Província de Lleida


Sant Esteve d'Abella de la Conca
(Abella de la Conca, Pallars Jussà)





Temple del segle XI. Té planta basilical de tres naus acabades en tres absis semicirculars, decorats amb un fris d'arcs cecs.

Vista general     Capçalera


També trobem aquesta decoració en els murs laterals de la nau principal.


Les naus estan cobertes amb voltes de canó reforçades amb arcs torals, que arrenquen de pilars semicirculars adossats als pilars rectangulars. En l'actualitat s'està restaurant tot l'interior del temple.


La nau del costat nord va ser molt modificada i es va convertir en capelles laterals i sagristia. Durant les obres de restauració s'ha retornat la forma original a aquest espai.

Naus central i nord     Nau nord


Aquest fet ha permès descobrir pintures murals d'èpoques posteriors, que decoren els arcs formers.


La nau del costat sud, en canvi, es va haver de fer més estreta per col·locar-hi la base del campanar.

Campanar    Vista general


Aquest té planta rectangular i tres pisos d'alçada. En els dos superiors és on trobem les obertures per a les campanes: geminades en els murs est i oest i triforades en el sud i el nord. En el pis superior del costat sud, les finestres triforades es van substituir posteriorment per dues grans finestres de mig punt. La decoració segueix els cànons típics de l'arquitectura llombarda com lessenes, arcs cecs i frisos de dents de serra.

Torre campanar


La porta principal està situada en el mur oest i està formada per un arc de mig punt amb una arquivolta. Corona la façana una gran finestra de mig punt. En el mur sud hi trobem una altra porta de mig punt molt més senzilla. 


L'interior del temple ha estat durant molts anys cobert per un arrebossat que ocultava unes pintures murals datades entre els segles XII i XIII. En l'actualitat s'estan restaurant les pintures de l'absis, que han permès visualitzar un Sant Sopar, una escena poc habitual en la pintura romànica catalana. 

Interior de l'absis en reatauració


Fins al moment s'han pogut identificar la figura de Crist i alguns apòstols.

Rostre de CristApòstols

Rostre d'un apòstolRostre d'un apòstol

Fragment de pintura mural


En la volta de l'absis s'ha trobat una escena que representa el pessatge de les ànimes, el que fa pensar que podia estar decorada amb un Judici Final, hipòtesi que caldrà confirmar durant aquestes obres de restauració.

Tasques de restauració



Estadisticas y contadores web gratis
Estadisticas Gratis
Tornar al mapa del Pallars Jussà

Tornar al mapa de Lleida

www.artmedieval.net