Província de Lleida
Santa Maria de Vallbona
(Vallbona de les monges, Urgell)
El monestir va ser fundat a principis del segle XII per Ramon de Vallbona,
que hi va portar un grup de monges provinents del monestir de Tulebras
(Navarra), el primer monestir cistercenc femení de la
península.
A finals del segle XII el monestir rebé el favor dels comptes de Barcelona.
Alfons I va ser el primer en dotar al monestir d'important bens i
privilegis. Altres nobles també contribuïren a fer créixer les possessions
del monestir, el que va desembocar en la creació de la baronia de Vallbona
en el segle XIII. Formaven part de la comunitat de religioses de clausura
membres dels principals llinatges del país.
A partir del segle XV s'inicià la decadència del cenobi. L'any 1573 es
creà la vila de Vallbona de les Monges, seguint les disposicions del
Concili de Trento en que es prohibien les comunitats femenines
aïllades.
En el segle XVII s'aguditza el declivi del monestir, que va continuar
durant el segle XVIII. Les diferents guerres i els plets que les monges van
tenir amb les viles que formaven part de la baronia van contribuir a la
crisi econòmica del cenobi.
En 1835 el monestir es va salvar de la desamortització, però les monges
van haver d'abandonar-lo durant sis mesos. Novament, durant la Guerra Civil,
es va abandonar el monestir, que va patir nombrosos desperfectes.
L'església segueix les característiques d'un temple cistercenc,
però amb algunes particularitats. Sorprenen les seves reduïdes dimensions,
si la comparem amb els cenobis veïns de
Santes Creus i
Poblet. Té planta
de creu llatina amb una única nau coberta amb voltes de creueria del segle
XIV.
La capçalera la formen tres absis carrats. El central és de majors
dimensions i està cobert amb volta de creueria. En el mur est trobem tres
finestres de mig punt, similars a les de Santes Creus. Per sobre hi destaca
un gran finestral gòtic de factura posterior. També hi podem trobar una
porta construïda modernament.
Exteriorment també és molt auster, destacant únicament les mènsules
esculpides en que es recolza la cornisa de la teulada.
En el creuer trobem un element poc comú en els temples cistercencs
catalans. Es tracta d'un cimbori que mostra clarament la transició del
romànic al gòtic. Externament té forma octogonal i és bastant auster.
Només podem trobar unes finestres ogivals molt estretes i contraforts en
les arestes. Interiorment, en canvi, destaca per la seva bellesa, malgrat la
simplicitat de les formes. Està cobert amb una volta de
creueria. Els arcs torals que formen el creuer es recolzen en uns bonics
capitells esculpits amb motius vegetals.
Si observem el temple des de l'exterior podem veure una altra torre
octogonal. És tracta del cimbori-campanar, de factura gòtica. Està situat
sobre el segon tram de la nau i és l'element més destacable de l'exterior
de l'església. Ens trobem davant una atrevida obra arquitectònica, que
malauradament no podem contemplar tal i com va ser construïda. Durant les
obres de restauració que s'hi van dur a terme es va comprovar que el pes
que exercia aquesta torre sobre la coberta era excessiu i corria el risc
d'enfonsar-se. Així doncs es van substituir les pedres originals per unes
de menor pes i alleugerir així la coberta i garantir l'estabilitat de
l'estructura.
Tornant a l'interior del temple, cal destacar els dos sarcòfags que hi
ha en l'absis principal. Corresponen a Violant d'Hongria, esposa de Jaume I
i la seva filla Sança. Originàriament tots dos sepulcres estaven empotrats
en el mur, si bé el de la reina Violant es retirà del mur per a poder-lo
restaurar. Les pintures que els cobreixen són del segle XVIII.
La nau l'ocupa el cor. Tocant a la reixa, en el costat dret, hi ha la
capella gòtica del Corpus Christi. Antigament estava decorada amb dos
interessants antipendis de tema eucarístic, de mitjans del segle XIV i que
en l'actualitat es conserven al Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Presideix aquesta capella la imatge de la Mare de Déu del cor, una talla de
pedra policromada del segle XIV. Al fons del cor podem observar el
conjunt escultòric del Sant Enterrament datat entre els segle XV i XVI.
La porta d'accés al temple des de l'exterior la trobem en un lloc poc
habitual en aquest tipus de construccions: en el mur oest del braç esquerre
del transsepte. Data del segle XIII i està formada per cinc arquivoltes de
mig punt que es recolzen en capitells esculpits amb motius vegetals. En el
timpà podem veure representada a la Verge amb el Nen a la falda. A banda i
banda d'aquesta imatge trobem un àngel amb un encensari. La portalada queda
coronada per un fris d'arcs cecs recolzats en mènsules esculpides amb caps
humans i d'animals, de les quals malauradament només ens han arribat algunes.
En la mateixa plaça on trobem la portalada també podem veure cinc
sepulcres, quatre dels quals són del segle XIII, mentre que el cinquè ja
és d'època gòtica.
El claustre té forma trapezoidal i respon a diverses etapes constructives.
Es va començar a edificar en el segle XII pel costat sud, que és on es
trobaven les dependències principals com el refetor, la cuina i el
scriptorium. Aquesta galeria està formada per quatre grups de tres arcs de
mig punt recolzats en parelles de columnes amb capitells sense
esculpir.
La construcció del claustre va seguir pel costat est on es van edificar
cinc trams dividits per quatre pilars.
En cada tram podem veure un arc
apuntat, dins del qual trobem tres arcs de mig punt i un ull de bou.
Els
arcs es recolzen en parelles de columnes amb els capitells esculpits amb
motius vegetals.
També val la pena aturar-se a contemplar els ulls de bou
decorats amb vuit columnes radials, units al centre per uns entrellaçats
d'origen islàmic. Aquesta galeria va ser construïda a principis del segle
XIII.
La nau del costat nord es va edificar en el segle XIV ja sota els cànons
del gòtic. És la de menors dimensions, però al mateix temps la més
espectacular. Adossada al mur del temple es troba aquesta galeria formada
per dues grans arcades ogivals amb traceries gòtiques.
Corona el mur un fris d'arcs cecs, recolzats en mènsules esculpides
en forma de cap humà. En l'angle nord-oest trobem una gran gàrgola, que té
forma de gos.
La darrera nau en construir-se va ser la del costat oest. Es va edificar en
ple segle XV imitant l'estil romànic amb arcs de mig punt recolzats en
columnes amb doble fust. Els capitells estan esculpits amb escuts
heràldics. Alguns arcs ha estat mutilats en afegir-hi posteriorment uns
contraforts.
Tot el claustre està cobert amb voltes de creueria. Durant el segle XIX
es van demolir el refetor, la cuina, el scriptorium, així com el dormitori
per construir noves dependències.L'any 1986 es procedí a restaurar el conjunt, eliminant els pisos que es
van construir al llarg dels segles sobre el claustre medieval. També es va
edificar un nou edifici on resideix actualment la comunitat de
monges.
La sala capitular es va construir a finals del segle
XIV. Contràriament al que succeix en la majoria de monestirs cistercencs destaca
per la seva sobrietat. Les voltes són de creueria amb la clau esculpida. La
porta que comunica amb el claustre és ogival amb interessants traceries
gòtiques. A l'interior de la sala capitular podem contemplar les lloses
sepulcrals de les Abadesses i la imatge de la Mare de Déu de la
Misericòrdia (s. XV), atribuïda a Pere Joan, escultor de la façana
gòtica del Palau de la Generalitat.
En l'any 1895 es va construir una capella en l'ala nord
del claustre per albergar-hi la imatge romànica de la Verge Maria amb el
Nen a la seva falda. És una
peça tallada en pedra del segle XII i que molt probablement presidia el
temple durant l'època romànica.
|