Província de Barcelona
Sant Sebastià dels Gorgs
(Avinyonet del Penedès, Alt Penedès)
41º 22,857'N ; 1º 45,940'E
El lloc dels Gorgs apareix documentat per primera vegada l'any 976. No és
fins mig segle més tard, vers l'any 1024, que trobem la primera referència
escrita de l'església de Sant Sebastià.
Ermengarda, filla del comte Borrell II de Barcelona, va establir en el
seu testament, que al voltant del temple es creés una comunitat religiosa,
amb 4 monjos. Mir Geribert va ser l'encarregat de fer complir les darreres
voluntats de la seva mare. En poc temps es va convertir en el cenobi
més important de la zona. En 1052, el mateix Mir el va convertir en un
priorat sota les ordres de Sant Víctor de Marsella, que era el principal
focus d'irradiació de la reforma gregoriana. En el testament de Mir Geribert,
es va establir que el priorat estaria sota la protecció de la seva família,
els Santmartí.
Precisament el seu fill, Arnau Mir de Santmartí va cedir la parròquia de
Sant Pau de l'Ordal al cenobi l'any 1095. Aquesta església es trobava dins
del terme de castell de Subirats i aquest fet provocà diverses disputes
entre el priorat i els castlans de Subirats pel control de la zona, fins que
en 1147 fou reconegut, per escrit, el domini de la priorat sobre l'Ordal.
Després d'aquesta època d'esplendor, va arribar la decadència durant el
segle XIV. La comunitat es va reduir considerablement i el prior Nicolau, el
darrer elegit des de Sant Víctor de Marsella, ni tan sols va visitar el
cenobi. La situació era tan crítica que el papa Benet XIII va posar
l'església sota la tutela de l'abadia de Montserrat a partir de l'any 1409 i
va desaparèixer la vida comunitària.
Al llarg dels segles, especialment en el XIV, es van fer algunes reformes
en l'església i en el cenobi, però això no va evitar que a finals del segle XVI
es considerés que es trobava en estat ruïnós.
En 1835 el priorat va ser adquirit per particulars, mentre que l'església
passà a dependre de la parròquia d'Avinyonet, fins l'any 1851, en que es
consolidà com a parròquia independent.
En la dècada dels setanta del segle XX es va procedir a restaurar el
temple, tot i que encara va quedar molta feina per fer. En els darrers anys
els treballs s'han centrat en el claustre i en la torre campanar.
L'església que podem contemplar actualment és el fruit de les importants
reformes que es van realitzar vers l'any 1380. Aquestes van estar provocades
en gran mesura pels efectes que va tenir en el monestir un terratrèmol, que
va tenir lloc el 2 de març de 1373.
El temple està format per una sola
nau, capçada a l'est per un absis gòtic. La nau està coberta amb una volta de rajola,
que amaga l'original embigat de fusta, recolzat per arcs de diafragma
apuntats, tant característic de les construccions de la Catalunya Nova.
En el mur sud encara es poden veure les mènsules en
que es recolzava la teulada romànica.
L'absis actual va substituir a l'anterior romànic cap a l'any 1380. Té
planta quadrada i està cobert amb una volta de creuria, que descarrega la
seva força en contraforts en els angles
La clau de volta està decorada amb la imatge de Sant Sebastià.
El mur sud encara conserva alguns elements del primitiu temple del segle XI
com els cinc arcs formers cecs, de petites dimensions, que arrenquen de
pilastres rectangulars i mènsules
El temple es perllongava molt més enllà que l'actual
frontís cap a l'oest. El tram més occidental es va esfondrar durant
l'època de decadència. Quan els monjos de Montserrat van fer-se càrrec del
temple, van decidir no reconstruir aquest sector, si no que van endarrerir la
façana.
Així doncs la part de mur que veiem al costat dret de la façana,
corresponia al mur sud del temple. Encara podem veure el punt on es situava
la façana oest.
La porta d'entrada, situada en el mur oest, va ser desmuntada en el segle XVII i muntada de nou en l'actual emplaçament,
quan es va suprimir el darrer tram de la nau. Això va provocar que quedés
parcialment mutilada, doncs es van perdre alguns dels seus elements, com ara
els capitells i les columnes.
El que més destaca és el timpà esculpit. En ell veiem a la Maiestas
Domini acompanyada per dos àngels, que sostenen la mandorla mística.
Una sanefa de dues tiges amb tres fulles que s'entrellacen, recorre tot el
contorn superior del timpà.
Aquest està sostingut per dues mènsules, on
veiem a un atlant i a una àliga que ataca un lleó.
Però sens dubte, l'element més característic de l'edifici és la seva gran
torre campanar, de planta quadrada i visible des de ben lluny.
Va ser aixecada en el segle XI, seguint l'estil llombard.
S'accedeix al campanar per una porta practicada en el mur sud de l'absis.
En la planta baixa de la torre s'ubica actualment la sagristia. És un
espai gairebé quadrat i cobert amb una volta canó de perfil apuntat.
Inicialment aquesta torre només tenia aquesta primera planta, d'una
alçada similar al temple i concebuda més com una torre de guaita que no pas
un campanar.
Cap a finals del segle XI, quan els mestres llombard
reformen l'església, també amplien el campanar, dotant-lo gairebé de l'alçada
actual. Per a poder augmentar l'alçada va ser necessari reforçar
l'amplada dels murs del pis inferior i crear uns grans arcs de descàrrega de
mig punt sobre les portes d'accés. En època gòtica es van reomplir aquests
espais per donar encara més solidesa a la torre.
El seu mur est va ser totalment remodelat en el segle XIV i també va ser
coronat amb un pis més i una coberta a dos aigües.
En els altres murs podem observar tres lesenes, dues cantoneres i una
central, que inicialment recorrien tot el campanar de dalt a baix, a partir
del podi.
En el mur sud encara es conserva un fris d'arcuacions llombardes,
parcialment mutilat per l'obertura d'una porta en època moderna.
En la part baixa d'aquest mur s'obre una petita finestra de mig punt i de
doble esqueixada, corresponent al nivell de la sagristia.
En la part superior, en canvi trobem dues finestres geminades en el
costat esquerre. Les del costat dret han esta eliminades. El capitell del
seu mainell està esculpit amb fulles d'acant molt estilitzades.
En el mur oest encara es conserven les quatre finestres geminades, amb els
seus capitells vegetals.
En el mur nord es van cegar parcialment les obertures per protegir el
campanar de les inclemències meteorològiques.
El claustre ha patit moltíssims estralls al llarg dels anys. La
construcció d'una casa va provocar la demolició del costat sud i gran part
de l'oest i
est.
També s'ha perdut l'embigat de fusta, que
cobria les galeries. En la darrera restauració s'ha construït una nova
coberta, per protegir el claustre.
Els propietaris d'una de les cases que ocupen l'espai on anteriorment hi
hagué les estances monàstiques, van cedir un espai de la casa, on es
conserven algunes arcades més de l'antic claustre, tot i que cegades.
La galeria nord és la més antiga, probablement construïda a mitjans del
segle XI. Està formada per quatre arcs de mig punt, recolzats en dos
columnes, amb el fust molt curt i tres pilars. La galeria oest presenta una
composició semblant amb la particularitat que els fusts de les columnes han
estat reaprofitats. La galeria est va ser construïda en el segle i presenta
una fàbrica més acurada. Només s'han conservat dos arcs i mig.
La decoració dels capitells és molt diversa, responent a les diferents
etapes constructives i caracteritzada pel reaprofitament d'elements. En la
galeria nord trobem un capitell de tipus vegetal i un amb quatre caps humans
en els angles, molt erosionats, dels quals només se n'identifica un. Aquest
capitell és molt posterior a aquesta galeria. Probablement es va col·locar
aquí durant alguna restauració.
Aquests dos capitells presenten una característica diferent a la resta i es
que al seu damunt hi ha un cimaci mensuliforme esculpit amb motius vegetals.
En la galeria oest trobem un capitell hispanoromà de marbre blanc
reaprofitat.
Al seu costat hi ha un capitell vegetal de característiques similars als descrits
en l'ala nord.
En la galeria est trobem els capitells més elaborats. El capitell
adossat a la pilastra de l'angle nord-est té una decoració geomètrica a base
de dos files de ziga-zaga.
El següent capitell està decorat amb 4 parelles de
grius enfrontats.. El cimaci està decorat amb un escacat.
El tercer capitell
d'aquest sector està decorat amb dos personatges barbats, que són devorats per
dos animals que cavalquen sobre les seves espatlles.
El darrer capitell està decorat amb botons florals en la part superior.
Aquesta mateixa decoració ressegueix els arcs de la galeria.
A l'entrada del temple es conserva un altre capitell, esculpit a base de
volutes.
En l'interior de la sagristia es conserven dos dels tres sarcòfags
que hi havia en aquesta estança. Junt a la porta d'accés trobem un sarcòfag
sostingut per dues parelles de columnes. Els dos capitells davanters tenen capitells esculpits amb
pinyes del segle XIV. En la part frontal es pot llegir una inscripció del
segle XVIII que descriu com un prior va trobar diversos ossos humans i els va
col·locar en l'interior d'aquest sepulcre.
L'altre sepulcre és molt més senzill, també d'època gòtica, protegit per un
arcosoli apuntat.
Als seus peus es conserven alguns alguns elements trobats durant les
campanyes arqueològiques. La més destacada és una cara humana.
Al seu costat
hi havia el sarcòfag més interessant del tot el conjunt. Per aquest motiu ja
no es conserva in situ, si no que forma part del fons del Museu Diocesà de
Barcelona. Es tracta d'un sepulcre de la primera meitat del segle XIII, que té
l'escena de l'elevació de l'ànima del difunt esculpida en la cara frontal.
|