Castella i Lleó - Província de Sòria


Església de San Baudelio de Berlanga
(Caltojar)

41º 23,920'N ; 2º 45,893'O   




Prop de la petita població de Casillas de Berlanga, trobem una petita joia del romànic. Es desconeix quins són els orígens d'aquesta peculiar construcció, ja que les primeres notícies que ens han arribat daten de 1136, quan existia una comunitat monàstica mossàrab al voltant d'una gruta dedicada a Sant Baldiri, un màrtir del segle IV, de temps visigots. 

Vista general


El temple es va alçar sobre la gruta, que en el seu temps va servir per allotjar a un ermità i que té al costat un manantial d'aigua.  Està formada per dos mòduls de planta rectangular. El més petit allotja el presbiteri, mentre que el gran correspon a la nau del temple. Tots dos espais s'uneixen a través d'un arc de ferradura de tipus califal i decorat amb pintures murals.

Detall de l'arc califal       Arc califal


Només entrar dins el temple, el visitant té la sensació d'estar trepitjant un lloc únic. Lamentablement en 1922 es van arrencar gran part de les pintures murals que el decoraven completament.


La nau està coberta amb una volta que es recolza en vuit arcs que van a parar a una columna central, que té l'aparença d'una palmera, de clara influència islàmica. La palmera era considerada un arbre místic, que unia el mon terrenal amb el celestial.

Palmera


En la part superior de la columna s'obren vuit petites finestres en forma d'arc de ferradura, que permeten il·luminar la cambra secreta. És un habitacle de petites dimensions cobert amb un cúpula formada amb vuit nervis entrecreuats, que ens recorda al mihrab de la mesquita de Còrdova.

Palmera


Als peus de la nau trobem un altre element característic del temple i de clara inspiració islàmica. Es tracta d'una tribuna elevada a la que s'accedeix directament des de l'exterior i a través d'una escala adossada en el mur est. La tribuna es sustenta en divuit columnes que s'uneixen entre si mitjançant arcs de  ferradura. L'espai resultant ens recorda a una petita mesquita de cinc naus, datada a mitjans del segle XI.


Des de la part baixa de la tribuna podem accedir a la gruta natural, que com ja hem comentat va ser l'origen del temple.

Gruta


A banda de la seva peculiar arquitectura, el temple de Sant Baudeli destaca per les seves meravelloses pintures murals. Van ser realitzades a finals del segle XII o principis del XIII. Lamentablement gran part d'elles van ser arrencades l'any 1922. Desprès de diversos litigis, que van intentar impedir la marxa d'aquestes obres d'art, l'any 1926 van ser traslladades definitivament a diversos museus dels Estats Units. En 1957 el govern espanyol va intercanviar algunes d'aquestes pintures per les de l'absis de l'església romànica de Sant Martí de Fuentidueña, a Segòvia. Actualment aquests fragments es conserven en el Museu del Prado. En 1919 Manuel Gómez Moreno va publicar un llibre titulat "Iglesias Mozárabes" on es poden veure la totalitat de les pintures en la seva ubicació original. Malgrat tot, en alguns casos, encara podem veure les marques de les pintures in situ, el que ens permet fer-nos una idea de com eren quan visitem el temple.


Són diversos els estudis que s'han fet sobre la datació i l'estil de les pintures que decoraven totalment l'interior del temple. La majoria d'estudiosos estan d'acord amb que aquestes van ser realitzades per dos o tres mestres diferents. On no hi ha tanta unanimitat és a l'hora de definir quan van ser pintades. Unes fonts afirmen que les primeres pintures, de les que queden poques mostres, van ser realitzades en època mossàrab i la resta en època romànica, mentre que altres estudiosos s'inclinen per que totes són romàniques.

Restes de pintures muralsRestes de pintures murals

Restes de pintures murals


Tot el temple estava decorat, fins i tot la volta. En ella es van representar diverses escenes de la infantesa de Jesús, que malauradament gairebé no ens han arribat. En l'angle nord-oest es van representar les escenes de l'Anunciació i la Visitació. Si seguim el recorregut en la direcció de les agulles del rellotge la següent escena que trobem és la del Naixement de Jesús, de la que encara es poden veure algunes restes. A continuació estava representada l'anunciació als pastors, de la que només queden les potes de les ovelles. En els següents espais trobem als Tres Reis viatjant, parlant amb Herodes i presentant les seves ofrenes a l'Infant. També es va representar la matança dels innocents, la presentació de Jesús al temple i la fugida a Egipte.

Restes de pintures murals - Naixement de Crist


Els espais es separen mitjançant els nervis de la palmera, que estan decorats amb motius geomètrics, arquitectònics, florals i animals  

Detall de la palmera


Els murs laterals estan decorats amb escenes de la vida de Crist i diferents animals i escenes quotidianes de l'època. La majoria d'aquestes pintures no es poden contemplar in situ, ja que estan en diferents museus nord-americans. Aquests són: Museu d'Art de Cincinnati (MAC), Museu dels Claustres de Nova York (MCNY), Museu de Belles Arts de Boston (MBAB) i Museu d'Art d'Indianapolis (MAI). També trobem algunes imatges en el Museu del Prado (MP). A partir d'aquest moment faré referència a aquests museus amb les seves inicials. Les imatges que podeu veure a continuació sense el logotip d'Art Medieval s'han extret de les webs dels museus on estan exposades. 

En la part superior de l'angle sud-est hi havia representades les escenes de la curació d'un cec i la resurrecció de Llàtzer (MBAB). Al seu costat, en la tribuna, es van representar les Noces de Canà (MAI) i les temptacions de Crist (MCNY). En el mur oest es narrava l'entrada de Jesús a Jerusalem (MAI) i el Sant Sopar (MBAB). En l'angle nord-oest encara podem contemplar in situ algunes imatges de la Passió de Crist. Completen les pintures del nivell superior l'escena de les tres Maries davant el Sepulcre (MBAB).


Sobre la porta d'accés es va representar una escena de cacera de cèrvols (MP). Al seu costat hi havia una cacera de llebres (MP) i un falconer a cavall (MAC) i dos bous enfrontats (in situ).


En els murs de la tribuna trobem un guerrer (MP), un elefant (MP), un ós (MP), un dromedari (MCNY), dos gossos (MCNY) i uns motius decoratius a base de cercles (MP).


En el cor o tribuna, junt a la columna central hi ha una petita capella de poc més d'un metre i coberta amb volta de canó. Com la resta del temple està decorat amb pintures murals, si bé són de factura posterior i fetes per un altre mestre. El tema central és l'adoració dels Tres Reis. Un dels monarques apareix en la volta al costat d'un àngel. En la part interior de l'arc de ferradura, que dóna accés a l'estança, trobem medallons amb àligues. La volta de canó es culmina amb un Dextrera Domini flanquejat per l'arcàngel Sant Miquel i un altre àngels que està matant un drac.


L'absis també estava decorat totalment amb pintures. Malauradament només ens han arribat les del mur sud i uns fragments dels murs laterals.

Absis


El mur nord es divideix en tres espais. En la part central trobem una finestra esqueixada, que té dibuixat un colom, símbol de l'Esperit Sant, en el seu arc. Flanquejant la finestra trobem les imatges de Sant Baldiri i Sant Nicolau. Sota la finestra trobem un ocell, força deteriorat.

Mur nord de l'absis


El nivell inferior estava decorat amb motius que recorden teixits àrabs. En el segle XV es va col·locar un altar empotrat al mur que va fer malbé les pintures d'aquesta zona.

També estan molt deteriorades les imatges del nivell superior. Malgrat tot es pot veure un cercle, on probablement hi havia un Agnus Dei, del que emana llum en forma de creu grega. Aquesta il·lumina a dos àngels que sostenen una creu i a Caim i Abel, que estan pregant.

En el mur oest també podem contemplar algunes imatges. amb tres personatges de difícil interpretació, tot i que alguns estudiosos afirmen que representen a Crist Ressuscitat amb Maria Magdalena i a un àngel.


La porta principal d'accés al temple està en el mur oest. Està formada per dues arquivoltes en forma d'arc de ferradura


Davant de l'absis trobem una necròpolis dels segles XI i XII, on es poden trobar una vintena de tombes antropomorfes cobertes amb lloses de pedra.