Aragó - Província d'Osca
La
Asunción de Navasa
(Jaca, La Jacetania)
42º 31,937'N ; 0º 28,913'O
Església del segle XII, formada per una sola nau,
amb coberta de fusta, a la que posteriorment s’hi van afegir capelles
laterals.
La capçalera està formada per un absis semicircular, realitzat amb carreus de
grans dimensions i perfectament tallats. En la part central s’obre una
finestra d’una sola esqueixada.
Interiorment estava decorat amb pintures murals, que avui es troben en el Museu Diocesà de Jaca. Van ser traslladades a aquest museu en 1965. Incomprensiblement, i com comença a ser massa habitual en els museus d'art, la renovació dels criteris de museització ha comportat la reducció de peces visibles en l'exposició permanent procedents d'aquest temple. . No entendré mai per què es prefereix tenir les obres tancades amb pany i forrellat i les parets del museu mig buides. La no presència de totes les obres conservades és una mutilació voluntària de l'obra, impedint a l'espectador poder fer-se una idea el màxim complerta possible del missatge que va voler representar l'artista i la seva simbologia. Algú s'imagina que s'eliminessin personatges del quadre del Gernika o de les Menines? Doncs és el mateix... Un absis és una obra complerta. Ometre unes escenes i ensenyar unes altres és manipular l'obra i per tant un menyspreu i un insult cap al visitant, al que li estan dient el que pot veure i el que no, per que si li ensenyessin tot es despistaria o no ho entendria... És a dir, aquest nou criteri museístic està dient "no t'ensenyo totes les obres que tinc, per que aleshores el museu seria massa extens i et faria mandra visitar-lo. Total, com no ho entendràs...". Així doncs, només us podrem ensenyar aquelles escenes exposades en el museu. Només formen part de la visita del museu dues escenes. Concretament les que
representen l’adoració dels Reis i de la
fugida a Egipte, datades a principis del segle XIII.
En la conca absidal es va representar a un pantocràtor que està beneint amb
la mà dreta, mentre que sosté un llibre obert amb la mà esquerra. L'envoltaven
les imatges del tetramorf. També es representa a la Verge Maria i l'arcàngel
sant Gabriel. Entre els anys 2016 i 2017 s'han restaurat els sis fragments no
exposats d'aquest absis, gràcies a la subvenció de l'ajuntament de Jaca. Molt
lògic invertir diners públics en restaurar unes pintures que ningú que visita
la ciutat pot contemplar.
També ens va sorprendre no haver trobat cap reivindicació de les institucions
aragoneses per a que es retornin les pintures al temple, tenint en compte
el criteri esgrimit per les autoritats d'Aragó darrerament en el cas de Sixena,
on han afirmat que les pintures han de ser conservades en el lloc per al qual
van ser creades. Potser és per
que no estan conservades en un museu català i per tant no és important que es
conservin in situ i poden estar en un museu aragonès, lluny del seu
temple original, però no a "l'estranger". Ja que no s'exposen al
museu, per que no es retornen al seu lloc original?
La teulada de l'absis es recolza en una cornisa, sustentada per mènsules decorades d’una
manera molt senzilla.
Adossada al mur nord, junt a la capçalera, s’alça majestuosa la torre
campanar. Està formada per quatre cossos, separats per impostes. Els
finestrals han estat cegats al llarg dels segles i esperen pacients que en
alguna campanya de restauració se’ls retorni el seu estat original. En la
darrera s'ha assegurat la seva estabilitat, però no s'han obert les finestres.
Una de les poques obertures que es conserva és un
dels ulls d'una finestra geminada del mur est. Encara es troba in
situ el capitell de la columna que separava les dues finestres, decorat
amb motius vegetals.
S’accedeix al temple per una porta situada en el mur oest, protegida per un
porxo de factura moderna.
Està formada per tres arquivoltes de mig punt en gradació, que envolten un
timpà que ens recordà al de la catedral de Jaca, tot i que és molt més
rudimentari.
Podem veure un crismó envoltat per una fera, un home, un porc
senglar i una gran au.
En l’interior del temple es conserva una gran pila baptismal d’immersió. Té
foma quadrada i està decorada amb motius de soga en les cantonades. Fins fa
pocs anys, estava fora de l’església i servia d’abeurador pels animals.
|